2010-10-16

Sångsvan, Dalälven, Kalvrumpan

Efter förmiddagens ishockeymatch i U11-serien tar jag en sväng längs Dalälven mot Torsång för att se om sångsvanarna finns kvar. Det är tomt i älven men på åkrarna vid Kalvrumpan - en ödegård vid en vik av Dalälven - på andra sidan älven (öster om älven) skymtar en flock. Efter dagens lunch - hästräka med kaffe på Torsångs Café - kör jag vägen öster om älven söderut förbi Övre Tosarby ner mot Kalvrumpan. Jag lämnar bilen och promenerar ca en kilometer längs mindre åkervägar.

En flock ljudligt kacklande kanadagäss kommer flygande:


När jag kommer upp på ett krön 2-300 meter från Kalvrumpan blir svanflocken synlig. Det är ca 30 sångsvanar. Jag håller mej på behörigt avstånd för att inte skrämma upp dem och tar några bilder innan jag går tillbaka till bilen:





Jag kör tillbaka till motsatta sidan av älven igen och spanar in mot Kalvrumpan:


I viken (Nedre Kårtyllasjön) vid Kalvrumpan ligger en stor flock kanadagäss tillsammans med några sångsvanar:


Jag hittar en öppning mellan träden varifrån jag kan se svanflocken på åkrarna vid Kalvrumpan. Härifrån ser jag två vuxna svanar med tre ungfåglar som en egen liten grupp lite för sig själva. Det är nog samma familj som jag såg igår. Även då höll de sig för sig själva. Inte heller idag kan jag se några andra ungfåglar än dessa tre:

Inga kommentarer: